با گذشت زمان، مواد جامد که در ته نشست می شوند به صورت بی هوازی تجزیه می شوند. با این حال، سرعت تجمع سریعتر از سرعت تجزیه است و لجن و کف انباشته شده باید به طور دوره ای حذف شوند. پساب سپتیک تانک باید با استفاده از گودال خیساندن، تپه تبخیر-تعرق یا میدان آبشویی پراکنده شود یا از طریق فاضلاب بدون مواد جامد، فاضلاب ساده شده یا فاضلاب بدون مواد جامد به فناوری تصفیه دیگری منتقل شود. برای درمان ثانویه به عنوان مثال جریان سطحی، تالاب های ساخته شده با جریان افقی یا عمودی) مناسب هستند.

 لجن باید به طور منظم تخلیه شود (همچنین به تخلیه با نیروی انسانی یا موتوری مراجعه کنید) و برای دفع ایمن یا استفاده مجدد از آن تصفیه شود. می توان آن را در بسترهای خشک کن کاشته شده یا بدون کاشت، استخرهای ته نشینی یا ضخیم شدن خشک کرد. اگر لجن خشک یا کمپوست شود، می توان آن را در کشاورزی به عنوان اصلاح کننده خاک غنی از مواد مغذی با ارزش استفاده کرد (همچنین به کاربرد هوموس و کمپوست حفره ای یا کاربرد لجن مراجعه کنید). همچنین چندین فرآیند جدید برای تولید کود از لجن وجود دارد.
هنگامی که تانک های سپتیک به عنوان یک تصفیه اولیه ته نشینی در سیستم های سپتیک استفاده می شوند، به طور کلی فیلترهای بی هوازی، راکتورهای بافل بی هوازی ، تالاب های ساخته شده با جریان افقی، جریان سطحی یا عمودی (فیلترهای شنی کاشته شده) و حوضچه های بلوغ دنبال می شوند. در هر صورت برای ریختن و رساندن ضایعات به سپتیک به آب نیاز است.
به طور کلی، حذف 50٪ از مواد جامد، 30 تا 40٪ از و حذف 1 را می توان در یک مخزن سپتیک که به خوبی طراحی شده و نگهداری می شود، انتظار داشت، اگرچه راندمان بسته به عملیات و نگهداری و آب و هوا بسیار متفاوت است.