سپتیک تانک ها برای جمع آوری فاضلاب و فاضلاب خانه هایی طراحی شده اند که به فاضلاب اصلی متصل نیستند. دو نوع اصلی از کاربردهای سپتیک تانک وجود دارد:

مخزن سپتیک با یک حمام
اینها را می توان از مواد مختلفی از جمله آجر یا بتن ساخت. سیستم های مدرن تر اغلب از فایبر شیشه یا پلی اتیلن ساخته می شوند.
مخزن سپتیک برای ته نشینی و نگهداری مواد جامد زائد تولید شده از یک ملک طراحی شده است. این معمولاً با تعدادی محفظه درون مخزن و استفاده از لوله های T یا بافل به دست می آید. یک مخزن سپتیک تنها زمانی باید نیاز به تخلیه داشته باشد که سطح مواد جامد در داخل مخزن جمع شده باشد. سپس مایع ته نشین شده از طریق محل خیساندن یا زهکشی تخلیه می شود. میدان زهکشی برای تصفیه پساب زباله توسط باکتری های طبیعی طراحی شده است. برای انجام موفقیت آمیز این فرآیند، سپتیک تانک باید به طور موثر کار کند و خاک زیرین فاقد زهکشی باشد.
در طی یک دوره زمانی، مواد جامد معلق ریز از طریق مخزن سپتیک به میدان زهکشی منتقل می‌شوند، باکتری‌ها نیز مقداری زیست توده تولید می‌کنند و میدان زهکشی را گل‌آلود می‌کنند. این امر باعث کاهش راندمان میدان زهکشی و سرعت تخلیه پساب به زیر خاک می شود. در نهایت جریان ورودی به سیستم از خانه بیشتر از جریان خروجی به زیر خاک است که باعث می شود میدان زهکشی پشتیبان گیری شود. سپس این می تواند منجر به شستشوی پساب به سطح یا زهکشی به خانه شود.
این پیشرفت با حجم بیشتری از آب تولید شده توسط یک خانه مدرن، همراه با مجموعه ای از مواد شیمیایی و مواد شوینده در زباله ها تسریع می شود. اینها فرآیند نشست در مخزن و فرآیندهای بیولوژیکی در زمینه زهکشی را مهار می کنند. این عوامل همراه با مشخصات محیطی و ساختمانی کنونی می‌تواند به این معنا باشد که منطقه‌ای که در آن میدان زهکشی تانک سپتیک زمانی قابل قبول بود، دیگر مطابقت ندارد.