بسیاری از خانه های دارای سیستم سپتیک دارای یک چاه خصوصی نیز هستند. اما، سیستم سپتیک کاملاً مستقل از چاه است. هدف آن تصفیه فاضلاب نیست تا قابل شرب شدن باشد، بلکه هدف آن پراکنده کردن ایمن آن به روشی است که از آلودگی جلوگیری کند.

به گفته دانشگاه نبراسکا-لینکلن، به طور معمول، اندازه زهکشی و خاک چیزی است که یک سیستم سپتیک را از سیستم دیگر متمایز می کند. همچنین میدان تخلیه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند حجم مایع تولید شده توسط خانواده را تحمل کند.
برای جلوگیری از احتمال گرفتگی سیستم، از توالت، سینک یا زباله خانه به عنوان سطل زباله برای نخ دندان، تفاله قهوه، بستر بچه گربه، رنگ یا مواد شیمیایی استفاده نکنید. بایدها و نبایدهای اضافی را در صفحه  خود ارائه می دهد.
هر چند وقت یک بار باید تانک سپتیک خود را تخلیه کنید؟
پمپاژ سپتیک تانک توسط یک متخصص برای از بین بردن لجن و کف ضروری است. فرکانس با توجه به اندازه مخزن و سطح فعالیت خانه (میزان فاضلاب تولید شده) تعیین می شود. EPA می گوید که اکثر سپتیک تانک ها باید هر سه تا پنج سال یکبار پمپاژ شوند. اما، برخی از سیستم ها ممکن است نیاز به پمپاژ بیشتر داشته باشند - در صورت نیاز سالانه.
علائم خرابی سپتیک تانک چیست؟
علاوه بر پمپاژ، مخزن باید به طور مرتب از نظر نشتی یا گرفتگی بازرسی شود. EPA توضیح می‌دهد که پرچم‌های قرمزی که ممکن است سیستم مسدود شده باشد شامل بوی بد گهگاهی و وسایلی است که به آرامی تخلیه می‌شوند یا غرغر می‌کنند.